Zo leer je kinderen lezen en spellen
Inleiding Methodiek Handboek/Leesmap gr.4+5 Bestellen Cursus/Implementatie Contact
 
Home
 
Artikelen
 
Onderzoek
 
Tips
 
Video's klankzuiver
 
Video's niet-klankzuiver
 
Video DIK lezen
 
Video/ Foto's
 
Reacties
 
Samenwerking
 
Staal
 
Cito spelling
 
Downloads
 
  Volg zlkls op Facebook   Volg zlkls op Facebook
 
  Contact met José Schraven  
 
 
 
Technisch lezen en spellen
 
Bij technisch lezen en spellen doen zich bij tal van kinderen problemen voor zoals gebrekkige letterkennis, vastzitten van globaalwoorden, niet goed kunnen analyseren, de eerste letter vergeten, te lang spellend lezen of globaal lezen, problemen met het lezen van lange woorden, problemen met het schrijven van open en gesloten lettergrepen en andere niet-klankzuivere woorden.
 
   
Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS)  
 
Het doel van de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ is de
effectiviteit van het lees-spellingonderwijs te vergroten door de leerkrachten een preventieve instructiemethodiek aan te bieden, zodat bovenstaande problemen voorkomen worden. ZLKLS richt zich op zowel de inhoud en vorm van instructie als op het modelgedrag van de leerkracht.
De methodiek is bedoeld voor de instructieles. Binnen deze instructieles staan oefeningen die direct met het lezen en spellen te maken hebben centraal. Dit zijn de kernonderdelen.
Tevens biedt de methodiek een denkkader om gericht naar methodes, materialen en toetsen te kijken.
De manier van werken kan voor het technisch lezen en spellen gevolgd worden van groep 2 tot en met groep 8.
Met behulp van het handboek ZLKLS en de videobeelden op de website kunnen alle onderwijsprofessionals zich deze aanpak eigen maken.