Bij technisch lezen en spellen doen zich bij tal van kinderen problemen voor zoals gebrekkige letterkennis,
vastzitten van globaalwoorden, niet goed kunnen analyseren, de eerste letter vergeten, te lang spellend lezen of globaal lezen,
problemen met het lezen van lange woorden, problemen met het schrijven van open en gesloten lettergrepen en andere niet-klankzuivere woorden.
Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
Het doel van de methodiek ‘Zo leer je kinderen
lezen en spellen’ is de effectiviteit van het lees-spellingonderwijs te vergroten door de leerkrachten
een preventieve instructiemethodiek aan te bieden, zodat bovenstaande problemen voorkomen worden.
ZLKLS richt zich op zowel de inhoud en vorm van instructie als op het modelgedrag van de leerkracht.
De methodiek is bedoeld voor de instructieles. Binnen deze instructieles staan oefeningen
die direct met het lezen en spellen te maken hebben centraal. Dit zijn de kernonderdelen. Tevens biedt de methodiek
een denkkader om gericht naar methodes, materialen en toetsen te kijken.
De manier van werken kan voor het technisch lezen en spellen gevolgd worden van groep 2 tot en met groep 8.
Met behulp van het handboek ZLKLS en de videobeelden op de website kunnen alle onderwijsprofessionals zich deze aanpak eigen maken.